Oplevelse af sammenhæng
I denne sammenhæng tager Antonovsky udgangspunkt i, at alle mennesker livet igennem, bliver udsat for det han kalder stressorer.
Stressorer er de livssituationer som alle mennesker indimellem bliver udsat for, og hvor der ikke umiddelbart er et svar eller en løsning.
Evnen til at håndtere disse stressorer, kæder Antonovsky sammen med OAS. Dette består af tre kernekomponenter. De tre er uløselig forbundet og defineres ved: begribelighed, håndterbarhed og meningsfuldhed. Disse tre oplevelser/følelser opnås ved forudsigelighed, belastningsbalance og delagtighed/deltagelse. Her bliver hovedvægten lagt på, at den enkelte kan forstå meningen med det han/hun laver.
Ifølge Antonovsky bliver resultatet af en indsats bedst, hvis den enkelte kan ”finde/se sig selv” i den proces han/hun er i. For at hver enkelt ung får optimale vilkår ift. at opnå en vis grad af OAS, er det særdeles vigtigt, at der er tæt sammenhæng mellem de indsatser der igangsættes for hver enkelt ung.
I samspil med nærmeste udviklingszone
Der laves en indsatsplan på den enkelte unges aktuelle og nærmeste udviklingspunkter. De unge delagtiggøres i nogle tilfælde, hvor det er hensigtsmæssigt i planen for at tage ejerskab over deres egen rolle i processen. Ud fra disse initiativer er det hensigten, at de unge opnår OAS.
Optimale forudsætninger for succes
I denne kontekst er det pædagogernes opgave at skabe muligheder og rammer for, at de unge får optimale vilkår for at opnå OAS i større eller mindre grad. Tanken er, at de unge adapterer de guidelines vi iværksætter for og med dem, og over tid formår at erfare og agere hensigtsmæssigt derefter. Med det afsæt vil de oparbejde en større forståelse over for de stimuli de bliver udsat for, og forhåbentlig kunne arbejde frem imod en større Oplevelse Af Sammenhæng i deres liv – generelt set.
Et hverdagseksempel på OAS
En ung har gennem længere tid haft svært ved, (til tider slet ingen deltagelse) at deltage i undervisningen i det tilbud som vedkommende er tilmeldt. Den unge føler sig presset/stresset da hun konstant bliver mindet om at dette er vigtigt at deltage i.
Da skolen og opholdsstedet kontinuerligt afholder samarbejdsmøder bliver den unge drøftet ift. at etablere en alternativ løsning for en periode der forhåbentlig vil løsne op for den unges villighed til at deltage i skolegang i den ene eller anden form. Efter enighed de to personalegrupper imellem, samt den unges perspektiv og ønsker bliver der efterfølgende etableret et praktikforløb af længere varighed.
Forinden praktikken bliver der i samarbejde med den unge udarbejdet en indsatsplan hovedmålet er at sikre et kontinuerligt fremmøde på praktikstedet.
I indsatsplanen bliver der taget udgangspunkt i NUZO modellen og i forlængelse af denne de tre komponenter som OAS bygger på -
Begribelighed, håndterbarhed, meningsfuldhed
Begribeligheden
bliver sat i spil på den måde, at situationen (Praktikken) bliver gjort forudsigelig og dermed forståelig ved hjælp af indsatsplanen. Der er på forhånd blevet opstillet mål og forventninger i samarbejdet mellem med den unge og kontaktteamet samt praktikstedets mentor.
Ydermere bliver der udarbejdet et mål der hedder ”livline” i forhold til kontakt til mentor. Dette med udgangspunkt i, den unges tidligere udfordringer i forskellige sociale kontekster – Den unge har en tendens til at ”lukke sig inde i sig selv”- i situationer der det ikke er givet på forhånd, hvad opgaven indebærer.
Håndterbarhed
Her er der blevet etableret en løsningsmodel hvor den unge selv/i samarbejde håndterer situationen ved at henvende sig til praktikstedets mentor. Der er taget udgangspunkt i hvad den unge formår i disse situationer og dermed opretholdes den rette belastningsbalance. Den unge erfarings danner herved, og over tid troen på at kunne finde løsning på problematikken
Meningsfuldhed
Der tages udgangspunkt i den unges perspektiv ift. at gøre et forsøg med noget man kan se meningen med og dermed er villig til at investere energi og engagement i.
Har man haft optimale vilkår vil resultatet være et stærkt selv med en stærk identitet og hermed stærk OAS. Har det omvendte derimod været gældende, vil man se et svagt selv, med svag identitet hermed en svag OAS. Mange unge i vores målgruppe har igennem deres opvækst, ikke haft en balance mellem ressourcer og stress.