Måling som pejlemærke
BUCN måler den sociale kapital i organisationen en til to gange årligt i alle afdelinger:
Dette gør vi af den simple årsag - går det godt på en afdeling forstærkes følelsen af at det går godt via dette at stoppe op og måle, samt narrativet omkring at det går godt. Samtidig er det vores overbevisning at selvom det går godt på de store linje og nogle gange også på de små linjer - vil der altid være noget vi godt kan øve os på at blive lidt bedre til.
Nyt perspektiv på arbejdsmiljøet
Arbejdet med social kapital giver et vigtigt nyt perspektiv til arbejdsmiljøarbejdet.
Med social kapital måling får vi et blik for den enkelte afdelinger og hvad der fremmer eller hæmmer et godt arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøet i den enkelte afdeling kan således være vidt forskelligt – selv om de løser præcis de samme opgaver og har de samme faggrupper ansat.
Hvis det går mindre godt på en afdeling, som det selvfølgelig gør i perioder - vi er alle mennesker og vi arbejde med mennesker - får vi italesat udfordringerne og eventuelt lavet en handleplan på hvordan vi kan rette op det. Det er vores oplevelse at ved at have fokus på udfordringer, ændrer disse sig altid til det bedre.
Derfor måler vi altid - også selvom det går godt.